Lekker vega recept

Oh, yummie, wat houd ik van koken en lekker eten en nieuwe recepten proberen. Niets fijner dan variatie op tafel. Met enige regelmaat ontdek ik dus allerlei nieuws en (vega) lekkers. Dat deel ik graag met vrienden die dan gezellig aanschuiven. Zo ook onlangs. In Vega magazine stond een lekker recept dat ik naar smaak aanpaste. Lief en vrienden waren zo enthousiast dat ik besloot het ook hier te delen, zodat nog meer mensen ervan kunnen genieten.

Ovenschotel met wortel en quinoa

Benodigd:
Quinoa, ong. 75 gram p.p.
Wortels
Sjalotten
Walnoten
Olijfolie
Zout en peper
Verse koriander
Gedroogde pruimen
Feta
Wijnazijn, ik gebruikte de wijnazijn kaapse vruchten van Fair Trade
Mosterd
Knoflookteen, geperst

Zet de oven aan op ca. 220 graden. Maak de wortels schoon en snijd ze in stukken, doe hetzelfde met de sjalotten. Wel de pruimen in heet water in een kommetje.
Doe wat olijfolie in de ovenschaal en doe er de wortels en sjalotten in. Meng goed door de olie en bestrooi met zout en peper. Zet de schaal in de oven. Zet intussen water op om de quinoa te koken. Na tien minuten is deze gaar. Zet weg met het deksel op de pan (afgieten indien nodig).
Als de wortels en sjalotten lekker zacht zijn geworden voeg je de walnoten en gewelde pruimen toe en laat je het geheel nog even in de oven. De walnoten worden zo licht knapperig en de pruimen warm.
Maak een dressing van azijn, mosterd, olijfolie en verse knoflook. De smaak van de dressing mag wat zurig zijn, da's lekker bij het zoet van de wortels en pruimen. Doe de gare quinoa in een ruime schaal en giet een deel van de dressing erover. Leg daarop de wortelen en sjalotten, walnoten en pruimen uit de ovenschaal. Doe de rest van de dressing erover en bestrooi met snippers verse koriander en verkruimelde feta. Yum!

Eet smakelijk!

p.s. benieuwd hoe dit eruit ziet? Foto is te vinden op Instagram






Reacties