In de schijnwerpers: Marlous van Planet Fur en Oh Marie!

Marlous en ik ontmoetten elkaar enkele jaren geleden via een meet-up van Dutch Handmade, het blog op initiatief van enkele Nederlanders met een Etsyshop. Marlous maakt muurdieren, afkomstig van Planet Fur. Een aantal van deze muurdieren, waaronder Hermione (zie hieronder), hangt bij ons op diverse plekken in ons huis en onlangs fotografeerde Marlous onze mobiles. We hebben sinds de meeting contact gehouden en elkaars creatieve avonturen gevolgd. Een paar dagen geleden kondigde Marlous haar nieuwe creatieve avontuur aan: digitaal magazine Oh Marie! 
Een goed moment, vonden wij, om Marlous in de schijnwerpers te zetten. 


Rhino head mount - plush animal trophy - wall art decor
Hermione
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Marlous, verzorger van twee konijnen en kat Molly en getrouwd met mijn lieve echtgenoot Pim.

In 2009 ben ik begonnen met het verkopen van mijn muurdieren op Etsy (overigens na lang aandringen van mijn man, hij zag blijkbaar eerder waar ik gelukkig van werd dan ikzelf) en daar kwam een half jaar later een weblog bij. Ik schrijf over mijn interieur, mijn kringloopschatten, fotografie en mijn maaksels. Ik deed dit naast mijn part-time baan, totdat ik door de economische crisis mijn baan als office manager verloor. Een geluk bij een ongeluk, want ik leef nu mijn droom: ik ga een tweetalig (eigenzinnig!) digitaal magazine starten, Oh Marie! genaamd en er komen zelfmaakpakketjes van mijn muurdieren op de markt
.






Wat een spannend nieuw project Oh Marie, wat wil je ons erover vertellen?
Oh Marie! heeft als ondertitel 'For the love of treasure hunting'. Schatgraven zit onze familie in het bloed. Het tijdschrift gaat over mooie fotografie, Dingen om Zelf te Maken, vintage en styling. In het magazine komen mijn twee liefste bezigheden samen: het samenstellen van mooie beelden en het schrijven van teksten. Het magazine krijgt bijdragen van Nederlandse webloggers, omdat ik vind dat we in Nederland onze krachten op dat gebied moeten gaan bundelen. Er is ontzettend veel creatief talent te vinden in de Nederlandse blogosphere!

Hoe ben je ertoe gekomen?
Als kind bouwde ik taferelen in plaats van dat ik met mijn speelgoed speelde. Ik hield van rangschikken, van het verzamelen van mooie plaatjes. Met mijn buurmeisje schreef ik voor de lol werkstukken: we vroegen informatie op bij het WNF, Greenpeace of de dierentuin en schreven daar dan stukjes over. Hoogtepunt was een werkstuk over bamboe, met daarbij het voeren van bamboescheuten uit blik aan mijn klasgenoten. Gewéldig vond ik dat. Toen ik ging werken als secretaresse, verdwenen die fijne bezigheden uit mijn leven met als gevolg dat ik heel lang niet goed in mijn vel zat. Pas in 2009, toen ik begon met mijn Etsy winkel en weblog, kwam dat gevoel van vroeger weer terug. Beide bezigheden werkten voor mij als een uitlaatklep. Daarnaast bleek er een enorme groep met mensen te bestaan die op dezelfde golflengte als ik zaten, een openbaring! Je kan me dus regelmatig op Twitter vinden, waar ik veel contact heb met andere creatieven en leuke links en foto's deel.

Toen ik mijn baan verloor eind vorig jaar, wilde ik persé proberen om van mijn liefste bezigheden mijn werk te maken, het starten van een magazine bleek dus een logische keuze! Het schatgraven uit de ondertitel doelt dus niet alleen op het vinden van mooie dingen, maar ook op het feit dat ik mijn passie weer terugvond. 
Voor wie maak je Oh Marie?


Ik maak Oh Marie! voor iedereen die, net als ik, behoefte heeft om haar creativiteit en authenticiteit te ontwikkelen. Kijk naar websites als Pinterest: er is een enorme behoefte aan contentcuratie. Ik filter de hoeveelheid aan informatie op internet, zodat het behapbaar in het magazine terug te lezen is. Het benadert fotografie, zelfmaakideeën, vintage en styling vanuit een gewaagde/eigenzinnige insteek.


Wat is je toekomstdroom voor je bedrijf?
Het kantoorleven achter mij laten is al een droom die voor mij uitkomt. Het lijkt me geweldig als het tijdschrift ooit van papier wordt, of dat we als community ook IRL (zoals we zo mooi zeggen) met elkaar kunnen sparren in de vorm van bijeenkomsten. Er is zoveel mogelijk, ik laat me verrassen, dat is zo mooi aan de huidige mogelijkheden op internet: ze stoppen niet bij de landsgrenzen.

Het eerste nummer van Oh Marie! is gepland om in september uit te komen. Je kunt je hier inschrijven om op de hoogte te worden gehouden. 

Reacties

  1. Ik heb me direct aangemeld voor de nieuwsbrief. Ziet er veelbelovend uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen